Skillnad mellan Ford Mustang Fastback och GT350

Här är några av modifierinarna som Shelby American gjorde

Mustang_vs_GT350_detaljer_utan_text_720_410

  1. Aluminium insug – ”hi-rise” tvåplans typ (S1MS9424-A)
    4-port Holley förgasare med center-upphängda flottörer 715CFM. (S2MS-9510-A)
  2. Gjutna aluminium ventilkåpor med ”COBRA” text (S1MK6582)
  3. Gjutet aluminium oljetråg – större oljevolym och kylflänsar (S1MS6675-A)
  4. Borg Warner T10 – tätstegad, växellådshus i aluminium (C5ZA7003-A)
  5. Extraktor grenrör – 3Y typ,(S1MS9428-A)
    dubbelt 2-tums avgassystem med ”sparsamma” ljuddämpare
  6. Inre fästpunkter för övre bärarmarna nerflyttade för en bättre vinkel.
  7. 1-tums krängningshämmare fram
  8. ”Mounte carlo” stag för att styva upp fjäderfästen
  9. Extra stag ovanför bladfjädern – ganska brutalt men enkelt ingrepp som nästa skapar en form av ”4-länks” upphängning
  10. Skivbromsar fram, 4-kolvs sk. Kelsay Hayes (S1MK2018-A ),
    Bak 10-tums trumbromsar med  2½-tums belägg.(S1MK2208)
    15-tums hjul med dåtidens lågprofils däck
  11. Ställbara stötdämpare – ”heavy duty” typ
  12. Lite mer snabbstyrd med hjälp av längre pitman- och hjälpstyr-arm  (S1MS3590-A och S1MS3734-A)
  13. Yttre huvlås

Övrigt:
Motorerna var specade till 306 hästkrafter (jämfört med 271 på vanliga 289HP)
Glasfiber motorhuv med luftintag
Batteri fyttat till skuffen på en del – problem med gas från batterier
Export-staget’s bultmönster mot brandväggen ändras till samma avstånd mellan alla 4 bultarna och Infästning vid brandvägg förstärks.

Färg: endast ”Wimbledon White” med ”Guardsman Blue” ränder på sparklådor
Vikt 1262 kg
List pris $4584 (en vanlig standard 289 fastback kostade $3480 )

Som tillval på GT350 fanns::
5-ekrade aluminium hjul (Cragar)
Diffspärr ”detroit-locker” (S1MS4204-A)
Le Mans ränder (dom så vanliga fart-ränderna från huv till skuff) färg Guardsman Blue
Automatlåda
Baksäte

 

2 svar på ”Skillnad mellan Ford Mustang Fastback och GT350

  1. Hey, jag heter Kevin och kommer från tyskland.
    Jag har en mustang 1965 som är modificerad till en GT350R.

    På motorn sitter en Cobra Intake
    S1MS-9424-A med en Edelbrock Carburator 1403 4bbl.

    Min fråga är nu om Cobra Intake och Edelbrock Carburator gå att kombinera tillsammans?

    Mvh Kevin

    • Hej Kevin

      Roligt att du har hittat min web sida
      På min FIA besiktade Mustang (Homologisering Form n° 191 ”Mustang Shelby GT 350) ska det sitta en Holley 2919 (Ford id C4AF-9510-DA), jag skrev till Holley och frågade vad man kunde ersätta den med och fick följande svar
      ” The original was listed as a 780cfm with 1-3/8″ primary venturi and 1-7/16″ secondary with 1-11/16″ throttle bores.
      The current 0-3310c would have these same spec measurements and it is vacuum secondary.”

      Jag köpte en sån förgasare som jag har kört med, men jag har även provat Holley “double pumper” – Holley 4150 HP Carburetor 0-80528-1

      Jag har också ett ”dual plane” insug – dock inte lika snyggt som ditt Cobra insug.

      Angående din fråga – det beror på vad du har tänkt använda bilen till. Ska du bara åka lite grann på vägen så är din Edelbrock OK – men har du tänkt köra på bana så tycker jag att du borde ha en större förgasare (mer CFM)

      Hälsningar Bertil

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>