GT350R var en ren racingbil endast avsedd för bana
Här är några av skillnaderna
- Ingen golvmatta
- Inget innertak
- Ingen ljuddämpning/absorbering
- Inget värmepaket – hål för värmepaket täckt med plåt
- Ingen radio – hål täckt
- Ingen cigarett tändare – hål täckt.
- Bakruta i plast
- Rutram dörrar utbytt mot enklare i aluminium
- Sidorutor i plast
- Bakre sidoventilationen mellan B och C stolpen borttagen och ersatt med plat
- Handfacksluckan bortagen
- Instrumentering utbytt mot 6 runda mätare (fabrikat Stewart Warner): Hastighetsmätare, varvräknare, vatten temperatur, oljetemperatur, oljetryck, bränsletryck.
och 3 indikeringslampor: helljus- blå, laddning – röd, blinkers – grön - Dörrsidor i plåt
- Brandsläckare (fabrikat General)
- Störtbåge
- Stötfångare borttagna och fram ersatt med glasfiberkåpa
- Extra kylning till fram- och bak-bromsar
- Vindrutetorkare och vindrutespolning bortagen
- Dubbla elektriska bränslepumpar (Steward-Warner 240)
- 136 liters bränsletank (2 tankunderdelar sammansatta), 75mm bränslepåfyllning med snabbtanklock.
- 2½ tums dubbelt avgassystem som mynnar ut framför bakhjulen
- 7×15 American racing – 5-ekrade magnesium fälgar
- Goodyear Blue Steak däck 6.00/9.30×15
- Galaxie kylare
- Kylfläkt borttagen
- Oljekylare (Hayden)
- 6 liters racing oljetråg i plåt (Aviaid)
- En del hade aluminium ventilkåporna utbytta mot ventilkåpor i plåt med upphöjd oljepåfyllning/vevhusventilation
- Shelby varianten av 289 – alla motorer var testade på bana. Mellan 325 till 360 hästkrafter (svartmålade motorer)
- Skufflås ersatt med ett yttre lås – ”huv-lås” typ
- Extra förstärkningssvetsar
- Alla hade batteriet flyttat till skuffen
Tillval: Racing säte